Arany János: a marketing forradalom küszöbén állunk

Az SAP marketing automatizációs megoldása által nyújtott lehetőségekről kérdeztük Arany Jánost (képünkön), a társaság Customer Experience üzletágának a vezetőjét.

— Mit jelent a marketing automatizációja?
– A megnőtt anyagmennyiség kezelése, az adatforrások egységesítése, a prediktív analitika és mindezek operatív felhasználása, gyakorlatilag végtelen számú személyre szabott üzenettel, kampánnyal és csatornával.

— Mik azok az újabb trendek, amelyek meghatározzák a marketingtevékenységek informatikai támogatásának területét?
– A piacon sokszor csak az e-mailezés automatizációját értik ez alatt, ám a marketing automatizációja ennél sokkal összetettebb. A folyamat az automatizált adatgyűjtéssel kezdődik, lehetőleg az összes lehetséges forrásból. Például a már hagyományos adatforrásnak tekinthető webanalitikai adatok mellett a kép felismerés, a videóelemzés, a hangulatelemzés, a kontextuselemzés is a mindennapok részévé kezd válni. Ezekből az adatokból további mutatókat kalkulálhatunk és profilokat készíthetünk, amelyeken különféle analitikák, prediktív algoritmusok futnak, s hoznak létre még újabb adatokat. Azaz a forrásadatokból készülnek -immár aprópénzre fordítható- információk. Ez a marketing automatizáció alapja. Erre épül következő rétegként a több (össz-)csatornás kommunikáció, de a chatbotok is. A hagyományos kommunikációs csatornák egyaránt digitalizálódnak. Ma már nem elég egy terméket egy generál bannerrel hirdetni, a kreatív készítés is automatizálódik. Összefoglalva azt mondhatom, hogy az informatika megújítja a marketinget az adatgyűjtés, a profilkészítés, a prediktív analitika (jövőbelátó elemzés), az összes csatornának és a tartalomgyártásnak az automatizálásával.

– Vannak, akik a munkahelyüket féltik a digitalizációtól, a robotok terjedésétől. A marketingesek körében is van félelem az új rendszerekkel kapcsolatban?
– A munkahelyek folyamatosan átalakulnak. Régen volt patkolókovács, most gumiszerelő van. A patkolókovács munkája valóban megszűnt, de megjelent helyette egy másik munkakör. A marketing automatizációja új munkaköröket hoz létre: az adatokat kezelni kell, az adatokat felhalmozó rendszereket paraméterezni kell, döntéseket kell tudni hozni. Persze azok a repetitív, kevesebb felkészültséget igénylő munkák, mint a listagyártás, vagy a manuális médiafoglalás szerepe csökkenni fog a jövőben, cserében nőni fognak az ezeket elvégző rendszerek kezelése, a rendszer jelentéseinek értelmezése, stratégiák alkotása jelentette feladatok. Úgy látom, hogy ezek színesíteni fogják a marketingesek mindennapjait, és sokkal kevesebb, adminisztratív jellegű munkát kell majd végezniük. Nyitottnak kell lenni a tanulásra. Ilyen a marketing maga is: ez a folyamatos megújulás és kreativitás szakmája. Tapasztalatom szerint a többség örül annak, hogy olyan dolgokkal tud foglalkozni, ami nagyobb értéket teremt. Szervezeti szinten: az ilyen korszerű rendszereket alkalmazó cégek -legyen az akár egy kisvállalat- sokkal könnyebben tud a globális piacon érvényesülni.

– Amit eddig elmondott, az mind jelentős előnyt kínál. Milyen érveket tud még a bevezetés mellett sorolni?
– Komoly előny még az elérhető megtakarítás is. Egyrészt hatékonyabban használhatjuk fel a marketingre szánt forrásokat. Másrészt csökken az olyan kommunikáció aránya, ami rossz időpontban, nem megfelelő üzenetet, ajánlatot közöl- ezzel is védhetjük a márka reputációját. További előny, hogy az egyre értékesebb emberi erőforrást hatékonyabban lehet használni. Az ügyfeleknél a konverziós arányok emelkednek, sokkal jobb lesz az ügyfélélmény, amivel akár új piacokra, akár más iparágakba is beléphet a korszerű megoldást alkalmazó szervezet.

– Hogyan állnak a hazai cégek a marketing digitalizációjának élvonalához képest?
Azon társaságok, amelyek globális versenytársakkal küzdenek, főleg a kereskedelem és a szolgáltatás területén, már látják, hogy milyen előnyöket nyújtanak a korszerű marketing megoldások. Tapasztalatom az, hogy picit le vagyunk maradva, de a magyar vállalatok érzékelik a trendeket és tervezik a fejlesztéseket. Úgy érzem, forradalom küszöbén állunk.

– Miként vehetőek igénybe a legújabb megoldások?
– Az SAP a legtöbb szoftverét felhőalapú szolgáltatásként is, előfizetési díjért teszi elérhetővé. Ezáltal a vállalatok a lehető legegyszerűbb módon és elérhető áron férhetnek hozzá a mesterséges intelligencia, a prediktív analitika, vagy a big data képességeit felvonultató marketing szoftverekhez.

Leave a Comment